טיפים עבור גיוס כספים מוצלח בימים קשים של מיתון

גיוס כספים – כיצד עושים זאת נכון גם בתקופות קשות יותר?

העיתונות המודפסת והאלקטרונית מלאה במאמרים המצביעים על קשיים הולכים וגדלים של המגזר השלישי, על ירידה דרסטית במענקים ועל סכנה גדולה לעתיד חלק מהעמותות. זו שעתם של היזמים המקצועיים והחרוצים. עמותות שישכילו לשכלל ולמקצע את האופי עבור גיוס כספים יעברו בכבוד את התקופה הקשה הקרובה ואולי אף יגדילו וירחיבו את משאביהם.

להלן מספר טיפים ל- גיוס כספים בימים קשים של מיתון:

  1. גוונו את צורות גיוס הכספים. לא רק קרנות נותנות כסף. יש לפחות 12 צורות ואפיקי גיוס כספים. נסו לנצל לפחות את חלקן (פירוט בהמשך).
  2. בנו תכנית עבודה עם הגדרת כמויות ופרקי זמן. דהיינו: "אני אפנה בחודש ל- 5 תורמים חדשים, ל- 20 חברות, ל- 5 קרנות ואשלח 200 מכתבים לדיוור ישיר". למרות הקושי, נסו לעמוד ביעדים או להגדילם.
  3. תכננו אירוע או שניים עבור גיוס כספים והתאימו אותו לאופי וגודל הארגון. יש עשרות רעיונות פשוטים לאירועים: אירוח במסעדה, סוף שבוע למשפחות, מכירה פומבית, אירוע צנוע עם אומן, ערב גאז' במועדון, שוק יד שניה ועוד. זו דרך מצוינת להגדיל את מספר הידידים, לגייס סכומי כסף וליחצן את העמותה.
  4. בישראל ממעטים מאוד לגייס כסף בדיוור ישיר בניגוד לארה"ב. טפטפו דיוור ישיר. שלחו כל חודש 150 – 300 מכתבים בדיוור ישיר לחברות ואנשים פרטיים, לפי סוגים וחתכים שונים. ההשקעה צנועה והסיכוי לקבל תרומות ולהגדיל את רשימת התורמים לא קטן.
  5. התרימו מבית לבית בעזרת כמה מתנדבים/סטודנטים/תלמידי ביה"ס. כתמורה לתרומה תנו פריט במתנה כמו חבילת נייר למזכרים עם שם העמותה, ספרון קטן ושימושי, בובה עם שם העמותה, פותחן בקבוקים וכדומה. מחקרים מראים כי מתן תשורה צנועה ומעניינת מגדיל את ההיענות לתרומה בכ- 30%.
  6. פנו למשרדי ממשלה, קרן עזבונות ומכרזים של המדינה. מכרזים הם אפיק מעניין וחשוב לגייס כסף שמוזנח ע"י העמותות. יש פרסומים רבים בנושא. בחרו מכרז רלוונטי לעמותה עם הרבה הכנה וחשיבה ונסו להתמודד עליו.
  7. הקימו "אגודת ידידים" לעמותה. קרבו אליכם אנשים אמידים ואנשים מן השורה בצורה רשמית ע"י תשלום דמי חבר סמליים. כאשר תצליחו לקרב עשרות אנשים ויותר, בדקו מה כל אחד מהם יכול לסייע לעמותה (קשרים, קשרים, קשרים).
  8. שווקי יד שניה יהיו להיט בתקופה הקרובה. אספו ספרים, בגדים, פריטים לבית ומוצרים ישנים. מכרו אותם בדוכן סביב אירוע או במרכזים הומים בני אדם לטובת העמותה (נצלו את אנשי העמותה באיסוף המוצרים).
  9. זה הזמן להתאחד ולשתף פעולה עם ארגונים מקבילים ודומים. כדאי ליזום פרוייקטים המקיפים כמה ארגונים. גם נותני המענקים מעדיפים איחוד של ארגונים על פני פיצול ותחרות. ייתכן שהדבר יקל עליכם לגייס כסף, גם אם רק חלקו יגיע אל הארגון הבודד.
  10. מחירי השכירות ירדו ואפשר להשיג משרדים לעמותה במחירים נמוכים מאוד, אפילו כ- תרומה לעמותה או במחיר של תשלומי הארנונה ודמי האחזקה. זה הזמן לחתוך בהוצאות שכר הדירה.
  11. נצלו את האינטרנט ליחצן את העמותה ולגייס כספים. הקימו בלוג שלכם באתרים שונים. כתבו מאמרים על פעילותכם. עמותת "מעורב" בניהול עדן פוקס מקיימת השתלמויות מועילות מאוד וללא תשלום בנושא זה. כדאי להצטרף. לליווי ותמיכה מ'מעורב' צלצלו 054-5655164 או meitalia.meurav@gmail.com.
  12. אל תזניחו את הקרנות. מגזר זה ייפגע מעט יותר מאחרים. הגדירו את המאמצים בגיוס כסף מקרנות. פנו לקרנות באירופה ובארה"ב. נסו תמיד לשוחח איתם לפני משלוח פניה בכתב.
  13. הקימו לעצמכם מרכז "טלמרקטינג עצמי". הקציבו כח אדם ליום-יומיים בשבוע. פנו לאנשים בטלפון, רצוי במשך היום, ובקשו את עזרתם. זו עבודה קשה, שוחקת ומייאשת, אך מי שיתמיד בה, יגדיל את רשימת תורמיו.
  14. נצלו מתנדבים לטובת גיוס כספים איכותי. יש היום בארץ יותר מתנדבים מתמיד (פנסיונרים צעירים ומבוגרים, מובטלים, אנשים שאינם צריכים לעבוד ועוד). פרסמו חינם מודעה באינטרנט או במקומונים. נצלו את המתנדבים למבצעי דיוור ישיר, טלמרקטינג, שיווק ויחסי ציבור.
  15. נצלו את תחום הידע שלכם למכור שירותים. עשו מאמץ ש- 30% מתקציבכם יגיעו "מנתינת שירותים". אלה משאבים התלויים רק בכם. "מכרו" ייעוץ, ימי עיון, ספרים, הרצאות, מרכזי יזמות ועוד. גם גוף מלכ"רי חייב לפתח מקורות הכנסה בזיקה לשליחותו.
  16. אל תחסכו ותקצצו בהשקעה של גיוס כספים לעמותות בשום מקרה. זה הזמן להגביר מאמצים, לגייס את כל עובדי העמותה למאמץ, את כל לקוחות העמותה וסביבתה. אנשי העמותה וסביבתה הם המשאב הטוב והנגיש ביותר עבור גיוס כספים ומעט מהעמותות מנצלות אותו. תיפגשו אישית עם כל אחד מסביבת העמותה ובדקו ביסודיות את קשריו לעסקים, לאנשים אמידים, לקרנות ועוד.
גלילה לראש העמוד
התקשרו עכשיו