מדוע אנשי העמותות מתקשים לרב לגייס כספים לארגונם

המצב הכלכלי הנוכחי מבליט את הקושי של העמותות בישראל לגייס כסף. הן זועקות לעזרה וחלקן לא יצליחו לשרוד את המשבר.

הקושי לגייס כספים הוא נחלתן של רוב העמותות והוא נעוץ לרוב באופי האנשים שעושים מלאכה זו ובקשיים אוביקטיביים המוערמים על מלאכת גיוס המשאבים. למשל בישראל, רב חברי ההנהלות הציבוריות של העמותות אינם מסייעים בגיוס הכספים. הן מותירות את גייס הכספים מיותם ומתוסכל. הן דורשות ממנו להצליח, אבל מסרבות לתגמל אותו בהתאם או לסייע לו.

סיבה נוספת המקשה על העוסקים במקצוע היא האופי המחזורי של העבודה. כל חודש וכל שנה מתחילה עבודתו של גייס הכספים מחדש. לרב אין לו תקציב מובטח, גם לא שנתי, או מקורות תקציביים קבועים. לכן הוא נאלץ להגיש פניות למענקים שוב ושוב למשרדי הממשלה ולקרנות, גם אם אלה תרמו לו בשנה קודמת. זו מלאכה קשה וסיזיפית ולא פשוט לבצעה לאורך זמן.

במצב של היום רב הפניות למענקים ולתרומות נענות בשלילה. לעובדה זו יש משמעות פסיכולוגית, ולא רק כלכלית. מדובר בתחושת דחייה לא קלה שקשה לתארה למי שלא חווה אותה על בשרו. גייס כספים מוצלח לעולם לא מוותר. "לא פירושו אולי, ואולי פירושו כן" – כך אומרים בעלי המקצוע. אך גייס הכספים בישראל סופג את שפע "סטירות הלחי" לבדו.

בעיה משמעותית נוספת נובעת מהפער בין הגייס, המגיע לרב מהמעמד הבינוני-גבוה, לתורמים העשירים שמולם הוא אמור לעבוד. רב הכסף לעמותות ניתן מתורמים פרטיים. כאמור, לגייס הכספים הישראלי אין פותחי דלתות והעשירים נראים בעיניו מרוחקים ומאיימים. הוא מוכן לשגר להם מכתבים ופניות בכתב, אולם יעשה הכל כדי להימנע מלצלצל אליהם או לפגוש אותם פנים אל פנים.

בנוסף, תרבות הנתינה בישראל עדיין בחיתוליה. אין גוף מרכזי שמעודד אזרחים פרטיים וחברות לתרום לקהילה ורק כ- 3,000 עמותות זכאיות לתת פטור חלקי ממס לתורמים בגובה 35%. אין קמפיינים מרוכזים להתרמה. כל עמותה פועלת לבדה ואף לעיתים ביריבות עם עמותה בתחום דומה לה.

פתרון חלקי למצוקה זו היא מעורבות של כל חברי הנהלת העמותה ועזרה מסיבית מכל סביבת העמותה (חניכים, הורים, ספקים, שכנים ועוד).

בנוסף, המדינה חייבת לתת דרבון ולהגדיל את המס לתורמים ולהקל גם על העמותות בניהול תקציבם. היא חייבת לחנך את האזרחים לתרומה לנתינה ולהתנדבות בקמפיין ארצי לאורך זמן.

 

הנהלות העמותות חייבות להקפיד ולבחור גייסי כספים מקצועיים ומוצלחים בעלי תכונות כמו:

 

ברק בעיניים

גייס הכספים צריך להזדהות באופן מלא עם מטרות ופעולות העמותה, להאמין בה ולגלות התלהבות בייצגו את שליחותה.

 

רעב ואמביציה

קשה לגייס הכספים להתמיד בתפקיד קשה ושוחק זה ללא אמביציה ורעב להצלחה.

 

לעולם לא ירים ידיים

גייס כספים מוצלח הוא סבלני, בעל אורך רוח שחוזר לזירה פעם אחר פעם למרות הדחיות עד שנענה בחיוב.

 

אופטימי ללא תקנה

גייס הכספים חייב להיות אופטימי ונחוש כדי להתמודד עם כמות הדחיות והסירובים שיקבל.

 

תמיד מחדש ויצירתי

חשוב ליזום אירועים, לקדם פרוייקטים ופניות יוצאות דופן ומקוריות כדי להשיג יתרון על פני עמיתיו המתחרים.

 

מקצוענות, מקצוענות ומקצוענות

כושר ביטוי בכתב ובעל פה, בעברית ובאנגלית, עבודת צוות, כושר תכנון לטווח ארוך והשכלה גבוהה חיוניים בארגז הכלים של גייס הכספים.

 

בסופו של דבר, עבודת גיוס הכספים תלויה הרבה בעושים במלאכה זו. אם מנהלי העמותות יקפידו לבחור את האנשים הנכונים והמתאימים ולתגמל אותם כראוי, העמותה תצא נשכרת, מחוזקת ותבטיח את עתידה.

 

* הכותב שותף עם סטייסי שחם בחברת פלטק את שחם גיוס משאבים בע"מ –
www.fundraising.org.il

גלילה לראש העמוד
התקשרו עכשיו